Al Di Meloa neve senki számára nem lehet ismeretlen. Akinél mégis, annak komoly hiányosságai vannak a kultúra terén. Emberünk volt már dobos, játszott fúziós együttesben, belekóstolt a világzenébe is. Kalandozásaival sok meglepetést okozott a rajongóknak, de az idők során bebizonyosodott: Al Di Meloának egy műfaj a zsenialitása, ez pedig a jazz.
Al Di Meloa 1954. július 22.-én látta meg a napvilágot New Jersey-ben, hely szerint Jersey City-ben. Kapcsolata a zenével már 6 éves korában kezdődött, amikor megkapta szüleitől élete első dobját ajándékba. Hogy milyen indíttatásból vett a kedves család Meloának egy dobot, az máig egy nyílt titok a zenetörténetben, de bizonyára ők is úgy voltak vele, mint a többi szülő: valamivel le akarták foglalni a hiperaktív csemetét, amíg anyu főzött, apu pedig épp focit nézett. Utólag is megköszönhetjük nekik, ugyanis a kis Al Dit a hangszer teljesen elbűvölte. Volt, hogy órákig ütötte benn a szobájában, addig-addig, amíg kifejlődött ma is ismert zseniális ritmusérzéke, amivel milliókat kápráztat el napról-napra. 8 éves korában azonban a dob bekerült egy sarokba, és soha többé nem foglalkozott vele. A gitár érdekesebb lett számára, amikor megismerkedett egy helyi zenésszel, akinek hatására ő is nagy kedvvel kezdte nyűni a húrokat. Így, a hatvanas évek elején elkerülhetetlen volt, hogy megszeresse a kor nagy rock n' roll sztárjait. Csakúgy, mint akkoriban minden gitáros, ő is a legdivatosabb előadók stílusát próbálta koppintani: Elvis, a Ventures és a Beatles gyerekkorának meghatározó zenekarai lettek, és rányomták bélyegüket élete további alakulására. Miután a tíz éves kissrác megtanulta a fent említett sztárok összes slágerdalát, figyelme a lágyabb műfajok felé terelődött. Megtetszett neki a jazz, a komolyzene és a bossa nova világa, és ebből a háromból alakította ki ma ismert zenei hangzásvilágát.
A Return to Forever után, pontosan 1976-ban kezdett Al Di Meloa szólókarrierbe. Ezt a korszakát két részre lehet osztani: míg a hetvenes évek végétől egészen a kilencvenes évek beköszöntéig a jazz világában kalandozott, addig 1991-től napjainkig már az akusztikus gitár és a világzene híve. Kezdjük hát a jazzes korszakkal. Meloa első szólómunkája 1976-ban jelent meg Land of the Midnight Suncímen. Dicséretre méltó, hogy nem csak a zenei, de a produceri munkákat is mind egy személyben látta el, azon jelszóval, hogy ő egy szabad művész, akinek ne szabjon senki falakat. A korong dalain megszólaltak a Return to Forever zenészei is, olyan zsenikkel együttműködve, mint Jaco Pastorius vagy Alphonse Mouzon. A nagy dobbantás után Al Di nem pihent. Rögtön a lemez megjelenése után már második saját albumán dolgozott, ami 1977-ben került a nagyközönség elé. Az Elegant Gypsy ugyanolyan kitűnő kritikákat kapott, mint elődje, aminek hatására több mint egymillió fogyott belőle. De ez nem csak a kritikusoknak volt köszönhető, hanem főként annak, hogy korongon olyan zsenik segédkeztek, mint Paco De Lucia és Jan Hammer. Ezt követte egy évvel később a Casino lemez, amelyen szintén a fent említett két zenész működött közre. meloa a hetvenes években több előadó munkáiban is segédkezett saját karrierjének építése mellett. Ott volt például a Friday Night in San Francisco készítésénél is, és olyan zenészeknek nyújtott jobbot, mint Paco de Lucia vagy a ég nem említett John McLaughlin. A korong pedig akkora siker lett, hogy ma is minden idők egyik legnépszerűbb jazzalbumának számít.
Mikor Al Di Meloa elkezdett kamaszodni, már nem csak egyedül játszott. Kezdő gimnazistaként beállt egy fúziós zenekarba, ahol annyira jól teljesített, hogy 1974-ben megkapta élete első ajánlatát a hasonló műfajban utazó Return to Forevertől. A csapat ekkor már három meghatározó albumot tudhatott maga mögött, amik a korszak legnagyobbjaivá tették őket a stílusban. Bill Conors gitáros távozása megviselte a csapatot, akit már a Where Have I Known You Before című krorngon Meloa váltott. A zenész zsenialitására már itt is felfigyeltek, ugyanis első közös koncertjükre Al Di mindössze fél óra alatt készült fel. Nem kellett neki különösebben bajlódnia a riffekkel és a dallamívekkel, ahogy ő mondta: jött minden magától. Az említett New Yorki koncert pedig olyan jól sikerült a Carnegie Hallban, hogy egy héttel később Atlantában már 40 ezer néző volt kíváncsi a Return Foreverre. 1975-ben pedig már jött is a következő album, amely No Mystery címmel került a boltok polcaira. A lemez még abban az évben Grammyt kapott, és kritikusok külön kiemelték a rajta hallható funkos hatásokat. Viszont egy évvel később erre még mindig rá tudtak tenni egy lapáttal, és a Romantic Warrior albumból minden korábbinál többet sikerült eladniuk, ezzel rekordot állítva a jazz világában. Sőt, a lemez már a megjelenés hetében bejutott a Top 40 listára, és több mint egy évig nem lehetett ledönteni róla. Ebben a korszakban kapta meg Meloa a legendás jelzőt: míg Eric Claptont lassúkéznek hívták, Al Di a gyorskezű gitárnyűvő címét érdemelte ki.
A Return to Forever után, pontosan 1976-ban kezdett Al Di Meloa szólókarrierbe. Ezt a korszakát két részre lehet osztani: míg a hetvenes évek végétől egészen a kilencvenes évek beköszöntéig a jazz világában kalandozott, addig 1991-től napjainkig már az akusztikus gitár és a világzene híve. Kezdjük hát a jazzes korszakkal. Meloa első szólómunkája 1976-ban jelent meg Land of the Midnight Suncímen. Dicséretre méltó, hogy nem csak a zenei, de a produceri munkákat is mind egy személyben látta el, azon jelszóval, hogy ő egy szabad művész, akinek ne szabjon senki falakat. A korong dalain megszólaltak a Return to Forever zenészei is, olyan zsenikkel együttműködve, mint Jaco Pastorius vagy Alphonse Mouzon. A nagy dobbantás után Al Di nem pihent. Rögtön a lemez megjelenése után már második saját albumán dolgozott, ami 1977-ben került a nagyközönség elé. Az Elegant Gypsy ugyanolyan kitűnő kritikákat kapott, mint elődje, aminek hatására több mint egymillió fogyott belőle. De ez nem csak a kritikusoknak volt köszönhető, hanem főként annak, hogy korongon olyan zsenik segédkeztek, mint Paco De Lucia és Jan Hammer. Ezt követte egy évvel később a Casino lemez, amelyen szintén a fent említett két zenész működött közre. meloa a hetvenes években több előadó munkáiban is segédkezett saját karrierjének építése mellett. Ott volt például a Friday Night in San Francisco készítésénél is, és olyan zenészeknek nyújtott jobbot, mint Paco de Lucia vagy a ég nem említett John McLaughlin. A korong pedig akkora siker lett, hogy ma is minden idők egyik legnépszerűbb jazzalbumának számít.
Szólókarrierjének második fele 1991-ben kezdődött, amikor emberünk maga mögött hagyta a jazzt, és átváltott a világzene műfajára. Meloa ezzel nem kevés rajongójának okozott meglepetést, azonban a nagy százalék kitartott a zenész mellett, és a könnyűzenei kritikusoktól is sok elismerést kapott. Kalandozásai a 90-es években a Kiis My Axe albumon kezdődtek, amelynek munkálataihoz bevonta zenész barátját, Barry Miles-ot is. 1992-re már állandó zenészgárdát toborzott maga köré, amely a World Sinfonia nevet kapta. Meloa itt már teljesen áttért egy tőle nem megszokott akusztikus gitárra, és egyre nagyobb szerepet kapott munkáiban a világzene, a flamenco és a bossa nova érdekes keveredése. A művész két évig erőt gyűjtött, majd 1993-ban nekiállt a World Sinfonia II - Heart of the Immigrants nagylemez elkészítésének, amely megjelenésének évében még csak mérsékelt figyelmet kapott. Egy évvel később, 1994-ben kiadta a legendás Orange Blue korongot, amelyen egy sereg vendégzenészt gyűjtött maga köré. Reggelig írhatnám a sort, hogy kiket, de csak egy nevet tartok érdemesnek közülük megemlíteni: ez pedig George Dalaras énekes, aki meghökkentő erőt képvisel a lemezen. A 90's évek közepétől már jóformán nem volt olyan igényes zenész, aki még ne dolgozott volna együtt Meloával. Ott volt a sorban John Coltrane, Astor Piazzolla argentin zeneszerző és Leonid Agutin orosz popénekes is. 2007-ben pedig a művész magyar vizekre utazott. Dolgozott együtt Malek Miklós zeneszerzővel és Horgas Eszter fuvolaművésszel is, aminek emlékét egy koncertlemez felvételei őrzik. Most pedig ismét Magyarország felé vette az irányt. A legenda a székesfehérvári FEZEN Fesztiválon örvendezteti meg hazai rajongótáborát.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése